Les vies de comunicació són un element de gran importància en el desenvolupament cultural, econòmic i social de totes les poblacions. Premià de Mar no n’és cap excepció. Una característica de la comarca del Maresme és el moviment de l’ocupació entre l’interior i el litoral.
Els ibers es van establir a la muntanya. En l’època romana es va ocupar la plana. Durant el període de l’Edat mitjana s’abandona la plana i la població es torna a encimbellar. Al litoral s’hi van establir ocasionalment els pescadors de la costa de Llevant, denominació tradicional que tenia com a punt de referència Barcelona. Els atacs pirates no van permetre una població estable al litoral fins al segle XVI, quan diversos pobles del litoral es van anar segregant dels pobles de l’interior (de sud a nord).
Tradicionalment, el Maresme ha tingut tres vies de comunicació longitudinals. El Camí de Dalt seguia la serralada unint els pobles ibers, avui en desús. També s’havia conegut com el camí dels contrabandistes.
El Camí del Mig unia les vil·les romanes i formava part de la via Augusta. Servia a les antigues capçaleres municipals dels pobles de dalt i avui és pròxim al recorregut de l’autopista.
El Camí Ral, o camí de Baix, no va ser practicable fins al segle XVII. Era el Camí Ral de França i va ser la via més important pel que fa a transport per on circulaven les diligències. Can Manent era parada de diligències en la ruta Perpinyà–Barcelona. S’hi canviaven cavalls, s’hi menjava etcètera. Aquesta concessió la donava la corona (documentat el 1689).
El Camí Ral és el que avui coneixem com a carretera N-II, paral·lela al ferrocarril.
Artista: Cristina Gutiérrez
Cristina Gutiérrez va néixer a Barcelona el 8 de Març de 1967 i viu a Premià de Mar des de 1999. Sempre ha estat interessada en el món infantil i per això va estudiar Educació. Cal destacar que va créixer amb quatre germanes i té tres filles, que solen estar representades a les seves obres, impregnades d’un temps pretèrit i una certa malenconia, a través de la figura femenina, destacant la força emocional i la importància dels gestos. Va perfeccionar la seva tècnica en diverses escoles d’art com El Traç, l’Andana, el Real Cercle Artístic i l’Institut Barcelonès d’Art.